Wydarzenia 2022
11-12.06.2022
FESTIWAL KOLORU-BARWNE OKO
Magazyn Sztuk, ul. Radomska 13/21
warsztaty: sobota godz. 10.00-14.00
niedziela godz. 11.00 – 15.30
Pawilon pod Okiem, ul. Grójecka 79
sobota: wernisaż godz. 15.00
niedziela: wykład “Symbolika koloru w sztuce” godz. 11.00
FESTIWAL KOLORU – BARWNE OKO to dwudniowe wydarzenie, podczas którego możemy bezpośrednio doświadczyć jakie znaczenie pełni kolor nie tylko w obrazie ale też w naszym życiu. Każdy kolor nosi w sobie ukryte, symboliczne znaczenie a kolorystyka jaką wybieramy bezpośrednio wpływa na nasze samopoczucie. Poprzez warsztaty malarskie oraz obcowanie z obrazami z pewnością odkryjemy swoją własną relację z ulubionym zestawem barw. Uzupełnieniem naszych wrażeń estetycznych będzie wykład na temat symboliki koloru w sztuce, który poprowadzi Pani dr sztuki Magdalena Furmanik-Kowalska.
PROGRAM FESTIWALU
11 czerwca:
– godzina 10.00-14.00 – plener malarski w ogrodzie
Instruktor prowadzący: Rajmund Gałecki
Miejsce: ogród lub skwerki przy Radomskiej
technika olejna (uczestnicy dostają podobrazia o formacie 50×70, farby olejne oraz pędzle szczecinowe)
Zapisy
– godzina 10.00-14.00 – zajęcia z malarstwa na jedwabiu
Instruktor prowadzący: Izabela Zalewska-Kantek
Miejsce: Magazyn Sztuk
Uczestnicy dostają jedwabne apaszki, do dyspozycji farby do jedwabiu.
Zapisy
– godzina 10.00-14.00 – malarstwo abstrakcyjne
Instruktor prowadzący: Marek Ejsmond-Ślusarczyk
Miejsce: Magazyn Sztuk
Technika akrylu (uczestnicy dostają podobrazia 100×70, do dyspozycji farby akrylowe)
Zapisy
– godzina 15.00 -17.00 – wernisaż prac instruktorów w „Strzał w kolor”
Prowadzenie: Joanna Sułek-Malinowska, Igor Yelpatov
Miejsce: Pawilon pod Okiem
Wstęp wolny
12 czerwca:
– 11.00-15.00 – zajęcia z malarstwa na jedwabiu
Uczestnicy dostają jedwabne apaszki, do dyspozycji farby do jedwabiu.
Miejsce: Magazyn Sztuk
Instruktor prowadzący: Izabela Zalewska-Kantek
Miejsce: Magazyn Sztuk
– 11.00-12.00 lub 12.30-13.30 – zabawy malarskie dla dzieci w wieku 5-8 lat
– 14.00-15.30 – zabawy malarskie dla dzieci w wieku 9-12 lat
Instruktor prowadzący: Małgorzata Bojdzińska
Miejsce: Magazyn Sztuk
– godzina 11.00 – wykład na temat symboliki koloru w sztuce
Prowadząca: dr Magdalena Furmanik-Kowalska
Miejsce: Pawilon pod Okiem
Wstęp wolny
——————————————————————————————————————————————
Wystawa „Elie Nadelman – polski prekursor Art Deco”
10 maja – 10 września 2022
Fundacja Art & Modern i Wejman Gallery
Warszawa, ul. Jaracza 8
Dzień otwarty dla mediów: 9 maja 2022, godz. 11:00-16:00.
Elie Nadelman (1882 – 1946) jest uznawany na świecie za jednego z najwybitniejszych rzeźbiarzy
1 połowy XX w., pioniera wielu nurtów sztuki, prekursora Art Deco. Jego sztuka znajduje się we wszystkich najbardziej znaczących muzeach, głównie w Stanach Zjednoczonych i Francji. Niestety w Polsce dotychczas miała miejsce jedynie jedna wystawa tego artysty, w roku 2004 w Królikarni, oddziale Muzeum Narodowe w Warszawie. Teraz tę wybitną twórczość przybliży polskiemu odbiorcy wystawa dzieł Nadelmana, którą od 10 maja do 10 września 2022 roku będzie można oglądać w Wejman Gallery w Warszawie.
Dzięki staraniom Fundacji Art & Modern na ekspozycji zaprezentowane zostaną dwie unikatowe, wykonane w karraryjskim marmurze Idealne głowy, które powstały podczas pobytu Nadelmana w Paryżu w latach 1904-1911. Towarzyszyć im będą rysunki i grafiki odzwierciedlające prowadzone przez artystę poszukiwania doskonałej formy i linii, a w konsekwencji idealnego piękna. Piękna, które tak bardzo zachwyciło potentatkę kosmetyczną Helenę Rubinstein, że w 1911 roku kupiła wszystkie prace
z londyńskiej wystawy artysty. Dzieł zapowiadających Art Deco, które zdominuje europejską
i amerykańską estetykę dopiero 20 lat później, w okresie międzywojennym.
Mieszkając w Paryżu, Nadelman przyjaźnił się z wybitnymi przedstawicielami świata sztuki m.in. z André Salmonem, Amedeo Modiglianim, Gertrude i Leo Steinem, a w środowisku polskiej kolonii artystycznej utrzymywał bliskie relacje z Leopoldem Gottliebem, Melą Muter, Gustawem Gwozdeckim, Eugeniuszem Zakiem, Louisem Marcoussisem oraz wieloma innymi artystami. W jego pracowni bywał Pablo Picasso, który podziwiał jego eksperymenty formalne.
Wystawie towarzyszy bogato ilustrowany katalog zawierający również eseje na temat artysty i jego znaczenia dla sztuki XX wieku. Przygotowane zostaną także warsztaty plastyczne połączone
z oprowadzeniem po ekspozycji.
Partner Fundacja PZU.
Współpraca:
Archiwum Emigracji w Toruniu, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Magazyn Sztuk pracownia Ośrodka Kultury Ochoty.
Patronat medialny:
RMF Classic, Dobre Wnętrza, Rynek i sztuka, Artluk, Linia Prosta.
Kontakt dla prasy:
dr Magdalena Furmanik-Kowalska
tel. +48 609 566 099
m.furmanik@artmodernfoundation.pl
Akt kobiecy stojący Głowa idealna
ok. 1904-1907 (1921) ok. 1908 – 1911
cynkografia na papierze marmur Bianco Carrara
wym. 39,00 x 28,00 cm wym. 32,00 x 24,00 x 19,00 cm
Więcej o artyście:
Elie (Eli, Eliasz) Nadelman urodził się 1882 roku w zasymilowanej żydowskiej rodzinie w Warszawie. Studiował w warszawskiej Klasie Rysunkowej, utworzonej po zamknięciu Warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W roku 1904 wyjechał na kilka miesięcy do Monachium, gdzie zwiedzał muzea i ośrodki kultury. Silny wpływ wywarła na niego rzeźba antyczna, którą studiował w Gliptotece. W tym czasie wykonał rysunek Chopina, zdobywając III miejsce w konkursie paryskiego czasopisma „Sztuka”, co przyczyniło się w znacznym stopniu do zmiany miejsca zamieszkania na Paryż. Już w 1909 roku odbyła się jego pierwsza indywidualna wystawa w najnowocześniejszej wówczas Galerie Druet, zakończona dużym sukcesem i wychwala przez ówczesną krytykę.
W 1911 roku odbyła się kolejna indywidualna ekspozycja. Tym razem w Paterson’s Gallery w Londynie. Wszystkie prace zostały zakupione przez Helenę Rubinstein, która otoczyła artystę swoim mecenatem
i pomogła mu przedostać się z Londynu do Nowego Jorku po wybuchu I wojny światowej. W Stanach Zjednoczonych twórczość Nadelmana poznano jeszcze przed jego przyjazdem, bowiem jego prace prezentowane były w 1913 roku w Nowym Jorku na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Nowoczesnej The Armory Show. Był on jednym z dwóch polskich twórców, którzy dostąpili zaszczytu udziału w tym historycznym wydarzeniu. Rzeźbiarz został doceniony przez amerykańską publiczność oraz muzea, które coraz liczniej zaczęły nabywać jego dzieła.
Podczas II wojny światowej pomagał członkom swojej rodziny oraz polskim i paryskim przyjaciołom. Od swojego syna Jana, walczącego w Europie w szeregach U. S. Army, otrzymywał coraz tragiczniejsze wieści o losach rodziny w okupowanej Polsce. Elie Nadelman odebrał sobie życie w swej pracowni
w Alderbrook w 1946 roku. Dwa lata później nowojorskie Museum of Moden Art zorganizowało wystawę retrospektywną jego prac.